fbpx
skip to Main Content
Wat Is Online Marketing?

Wat is online marketing?

Wat is online marketing?

Toen ik aankondigde te gaan starten als freelance online marketeer wist niet iedereen in mijn omgeving wat dat precies was, online marketing. Wat ging ik dan precies doen en waarom? In deze blog leg ik uit wat online marketing is, wat de voordelen van online marketing zijn en de diverse mogelijkheden.

Het begrip online marketing

Een andere term voor online marketing is internet marketing. De betekenis van online marketing is het bereiken van marketingdoelstellingen door de inzet van online/digitale technologieën. Deze term is dus ontzettend breed en ik benoem ik deze blog lang niet alle mogelijkheden, want dat past niet in één verhaal. 😉

Voordeel van online marketing

Er zijn verschillende voordelen van online marketing. Het eerste voordeel van online marketing is dat er heel specifiek op een bepaalde doelgroep gefocust kan worden. Als je bijvoorbeeld een nagelsalon hebt weet je wie jouw doelgroep is. Waarom zou je dan een huis-aan-huis folder gaan laten drukken en deze naar heel de stad sturen als je ook via social media een gerichte advertentie kunt tonen aan vrouwen van 18+ die geïnteresseerd zijn in beauty en die woonachtig zijn in de buurt van jouw salon?

Het tweede voordeel van online marketing is dat het meetbaar is. Je kunt precies zien hoeveel personen een bericht of advertentie gezien hebben, hoeveel er op geklikt is en bijvoorbeeld hoeveel aankopen het heeft opgeleverd. Zo kun je ook zien wat voor type advertentie wel of juist niet werkt, en vanuit daar weer verder werken aan nieuwe en betere advertenties. Het derde voordeel is dat het goedkoper is dan vele andere marketing middelen. Zoals het voorbeeld met de reclame folder over een nieuwe nagelsalon, het heeft geen zin om een boodschap te richten op een hele groep mensen wanneer enkel een deel van die groep het zal gebruiken. Omdat je weet wie jouw doelgroep is, is het voordeliger om hier via bijvoorbeeld Facebook een gerichte advertentie voor te maken.

Diverse mogelijkheden

Afhankelijk van het doel dat je wilt bereiken zijn er veel mogelijkheden met online marketing. Grote bedrijven hebben voor de verschillende disciplines van online marketing dan ook meerder personen in dienst. Voor een kleine onderneming is het niet haalbaar om alles aan te pakken. Dit kost simpelweg teveel tijd. Het is slimmer om één of twee mogelijkheden goed in te richten en te blijven onderhouden dan dat je van alles een beetje gaat doen. Tip: zorg er bijvoorbeeld voor dat Facebook en je website super goed ingericht en onderhouden zijn. Je hoeft dan niet ook nog op Youtube, Pinterest, Twitter, Instagram, Snapchat, etc. te vinden zijn. Natuurlijk kun je later altijd nog uitbreiden met jouw online marketing activiteiten.

Website, webshop, blog

De website is het belangrijkste kanaal wat betreft online marketing. De website is jouw visitekaartje, het presenteert wat je doet, hoe je dat doet, en waar je dat doet. De andere online marketing kanalen zullen uiteindelijk allemaal terug linken naar de website. Zorg dus dat deze er tiptop uitziet maar ook dat de klantreis op jouw website goed kan verlopen. Kan de klant gemakkelijk vinden wat hij zoekt, loopt hij niet tegen issues aan (bijvoorbeeld een link die niet werkt), kan hij gemakkelijk contact opnemen, etc. Afhankelijk van de sector waarin je zit kun je kiezen voor een simpele website, of ga je juist voor een uitgebreide website inclusief webshop en/of blog? Voor de bakker om de hoek zal een eenvoudige website voldoende zijn. Zo is de bakker te vinden in Google, kan men de openingstijden en het telefoonnummer vinden en kunnen aanbiedingen gedeeld worden. Maar ga je bijvoorbeeld online sieraden verkopen, dan is het belangrijk dat je een goede webshop inricht waar diverse betaalmethoden aan gekoppeld zijn. Bedenk dus goed wat je wilt bereiken met de website alvorens je aan de slag gaat.

Wil je meer informatie over het ontwikkelen van een website of blog? Klik hier.

Social Media

Het belang om op social media aanwezig te zijn met jouw bedrijf wordt steeds groter. Tegenwoordig heeft bijna iedereen wel 1 of meerdere sociale media accounts. Denk aan o.a. Twitter, Facebook, LinkedIn, Pinterest, Youtube, Snapchat, Instagram en WhatsApp. Meer dan 10 miljoen Nederlanders gebruiken Facebook! Maar ook nieuwe social media kanalen blijven zich ontwikkelen. Social media gaat heel snel. Het voordeel van social media is dat het niet veel geld hoeft te kosten. Het posten van berichten op jouw eigen bedrijfspagina is gratis. Deel bijvoorbeeld een aanbieding of een leuke reactie van een klant. Tip: ga je volgers niet spammen met alleen maar reclame, dit kan irritant gevonden worden.

Wil je meer informatie over het inzetten van social media? Klik hier.

E-mail marketing

Ben je al een tijdje bezig met je bedrijf, dan heeft e-mail marketing mooie kansen voor jou! Maar ook als je nog in de opstartfase zit, is dit iets om rekening mee te houden. Het eenvoudigste voorbeeld van e-mail marketing is het sturen van een maandelijkse of wekelijkse nieuwsbrief. In deze nieuwsbrief plaats je bijvoorbeeld nieuwe aanbiedingen en nieuwtjes over het bedrijf of de sector. Deze nieuwsbrief stuur je dan naar alle e-mailadressen die je al verzameld hebt. Wil je e-mail marketing uitbreiden, dan kun je denken aan e-mail marketing automation. Bijvoorbeeld als je een webshop hebt, stuur je verschillende e-mails naar de klant voor- tijdens- en na het bestellen van een product. Dit noemen we e-mail marketing automation. Ook bij e-mail marketing is het weer zo dat je gemakkelijk alles kunt meten. Waar wordt wel of niet op geklikt, wat verkoopt het best, en natuurlijk hoeveel mensen hebben de e-mail gelezen?

Wil je meer informatie over het inzetten van e-mail marketing? Klik hier.

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

SEO staat voor Search Engine Optimalisation, ofwel zoekmachine optimalisatie. Wat een mooie term, zoekmachine optimalisatie. Maar wat is dat nu precies? De betekenis van zoekmachine optimalisatie is het optimaliseren van jouw website, webshop of blog voor de zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google. Zoekmachines lezen jouw website op een bepaalde manier en halen daar informatie uit die ze in de zoekmachine weergeven als iemand zoekt op een woord of woordencombinatie. Er zijn verschillende mogelijkheden om zo goed mogelijk tevoorschijn te komen in bijvoorbeeld Google.

Wil je meer weten over zoekmachine optimalisatie (SEO)? Klik hier. 

Nu heb ik een aantal zaken omtrent online marketing uitgelegd, maar dit is nog lang niet alles. Als je zoekt op online marketing kom je nog heel veel informatie tegen. Ook veranderd de inhoud van ‘online marketing’ continue, omdat er o.a. regelmatig nieuwe updates van Google verschijnen en nieuwe social media kanalen blijven opkomen. Je moet dus blijven leren, en dat maakt online marketing nu juist zo leuk!

Doe jij al iets aan online marketing? 🙂

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontvang mijn gratis website checklist!

Laat mij je leren hoe je jouw website kunt verbeteren, en ontwikkel een waanzinnige online presentatie van jouw bedrijf!

Bedankt !

Back To Top